مدیر جوان

روش کرافورد در بارش فکری

روش تکه کاغذ كرافورد

خلق ايده های خلاقانه توسط همكاران

شما چطور ايده های تيم ، دپارتمان يا سازمانتان را جمع می كنيد ؟ در واقع چطور می توانيد اين كار را انجام دهيد تا نه فقط افراد شاخص ، بلكه هر كس بتواند نظر بدهد ؟

روش كرافورد نوعی بارش فكری است كه در عين سادگی ، بسيار موثر بوده و به تمام اعضای تيم ( حتی ساكت ترين افراد ) فرصت برابری برای اظهار نظر می دهد . در واقع شما احتمالا با اين مدل از خلق ايده و راه حل مواجه شده ايد در حالی كه نمی دانستيد اسم اين روش كرافورد است . اين روش در سال 1920 ميلادی توسط دكتر كرافورد ( استاد دانشگاه كاليفرنيای جنوبی ) ابداع شده است . روشی بسيار ساده كه ايده ها را روی تكه های كاغذ جمع می كند .

اين روش نه تنها به شما در خلق دايره ی گسترده ای از راه حل ها كمك می كند ، بلكه باعث می شود كه افراد با شركت فعال در نظر دهی ، احساس ارزشمندی كنند .
نوشتن به جای صحبت كردن ، مزاياي زيادي دارد از جمله : باعث می شود كه افراد با آزادی و بدون وقفه فكر كنند و نيز ميزان مشاركت افراد ساكت و افراد پرحرف به تعادل برسد . همچنين زمانی كه ايده های شخصی وارد گروه می شود ، می توانيد ميزان محبوبيت هر ايده را بررسی كنيد .

نکته :
روش تكه كاغذ كرافورد و ساير تكنيک ها ی بارش فكری ، بر روی خلق ايده تمركز می كنند و زياد به فكر ايجاد خروجی گروهی نيستند . بنابراين اگر هدف اصلی شما بررسی يک مسئله و رسيدن به توافق جمعی است ، از روش دلفی يا شمارش بردای اصلاحی استفاده كنيد . اين روش ها برای رسيدن به توافق جمعی در مسائل بحث برانگيز بسيار مناسب هستند .

روش کرافورد
روش کرافورد

چطور روش كرافورد را به كار گيريم؟

آماده سازی

1) قبل از جلسه ، درباره ی نحوه ی ارائه ی مسئله در تيم  ، نحوه ی تحليل همكاران و نحوه ی بازخوردگيری از شركت كنندگان فكر كنيد .
2) برای هر كدام از شركت كنندگان تكه های كاغذ فراهم كنيد تا بتوانند ايده هايشان را بنويسند . با توجه به مسئله و چالش ، شايد از هر شركت كننده بخواهيد كه بين 5 تا 25 ايده را برايتان بنويسند . بنابراين به تعداد كافی برگه كاغذ فراهم كنيد .

خلاصه سازی و تسهيل

3) در آغاز جلسه ، مسئله ی مورد نظر را بشكافيد تا بارش فكری روشنی درباره ی آن صورت گيرد . ضمن اينكه دقيق هستيد ، سعی كنيد سادگی را فراموش نكنيد . هر جا كه لازم شد از عكس ، فيلم يا كليپ برای توضيح درباره ی مسئله استفاده كنيد تا ديگران راحت تر بتوانند برای حل مسئله فكر كنند . به شركت كنندگان بگوييد كه چه استفاده ای از نظرات آنها خواهد شد و چه باز خوردی از جلسه گرفته خواهد شد .

4) به همكارانتان بگوييد تا جایی كه مي توانند ايده های پيشنهادی خود را بر روی برگه های جداگانه بنويسند .
آنها را تشويق كنيد كه بين 5 تا 25 ايده بنويسند  و بعد از گرفتن ايده ها جلسه ای ترتيب دهيد تا ايده ها را جمع بندی كنيد .

تجزيه و تحليل

5) ايده های مشابه را گروه بندی كنيد . نحوه ی انجام اين كار به چالشی كه در حال حل كردنش هستيد بستگی دارد . برای مثال ، اگر به دنبال پيشنهاد و راهکاری برای بهتر كردن خدمات مشتری هستيد ، می توانيد فعاليت های كليدی در پروسه ی خدمات مشتري را شناسايی كنيد و سپس افراد را با توجه به پيشنهادهایی كه در ارتباط با فعاليت های كليدي دارند ، در گروه های مختلف جای دهيد .
در نهايت تعداد برگه هايی كه شامل هر پيشنهاد هستند را ثبت كنيد تا ميزان محبوبيت هر ايده و پيشنهاد را دريابيد .

باز خورد گيری

6) طراحی و اجرای راه حلی خاص بر اساس ايده های خلق شده ممكن است چندين هفته يا حتی ماهها طول بكشد . با اين وجود ، شما بايد بلافاصله بعد از جلسه ، باز خوردی كه جلسه داشته است را برای تمامی شركت كنندگان اعلام كنيد .
به هر حال ايده ها نهايتا اجرا خواهند شد . اما بازخوردگيری بلافاصله بعد از جلسه ، به شركت كنندگان نشان مي دهند كه حضور آنها با ارزش بوده و جلسه جدی بوده است . بخاطر داشته باشيد كه بازخوردهای اصلی هنگام اجرای ايده و حل چالش نمايان خواهند شد .

نکته :
بهتر است که تجزیه و تحلیل نتایج و بازخوردها در حین برگزاری جلسه انجام گیرد . برنامه ریزی خوب و بازخورد سریع ، بسیار قدرتمند و تاثیرگذار خواهد بود و باعث می شود افراد حس کنند که جلسه بسیار مفید بوده است . با این حال به بهانه ی بازخورد گیری از ایده ها ، دیگران را بیکار نگه ندارید .

جایزه 49 هزار تومانی :
عکس جلسات طوفان فکری خودتان را به شماره تلگرام 09301136385 بفرستید تا محصول ( محاسبات سریع ریاضی) به ارزش 49 هزار تومان را به رایگان برای شما بفرستیم.

این مطلب چند تا ستاره داره؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *