مدیر جوان
شناسایی کلمات کلیدی مناسب

چطور کلمات کلیدی مناسب را برای افزایش رتبه گوگل شناسایی کنیم؟

شناسایی نیازهای مخاطب برای شناسایی کلمات کلیدی مناسب ضروری است

 شناسایی کلمات کلیدی مناسب،  زمانی رخ میدهد که شما بازار هدف را به خوبی بشناسید و همینطور بدانید که کاربران چگونه محتوا، خدمات یا محصولات را سرچ می‌کنند. تحقیق دربارۀ انتخاب کلمات کلیدی مناسب داده‌های خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند شما را در پاسخ به سوالات زیر یاری کند:

افراد در جستجوی چه چیزی هستند؟

چند نفر در جستجوی آن هستند؟

آنها در چه قالبی آن اطلاعات را می‌خواهند؟

اکنون که نحوۀ نمایش در صفحه جستجو را آموختید، باید تعیین کنیم کدام استراتژی ساخت کلمات کلیدی را هدف خود در محتوای وب سایت قرار دهیم و چگونه  محتوا را بسازیم تا هم مورد توجه کاربران و هم موتورهای جستجو قرار گیرد.

در این مقاله، ابزارها و استراتژی‌های کشف این اطلاعات را می‌آموزید، همچنین روش‌هایی را یاد می‌گیرید که به شما کمک می‌کند تا استراتژی کلمات کلیدیِ شما بدون نقص باشد و محتوای قوی ایجاد کنید. هنگامی که متوجه شدید مخاطبان هدف شما چگونه محتوای شما را جستجو می‌کنند، شروع به کشف دنیای کاملاً جدیدی از استراتژی سئو می‌کنید!

 

سوالات قبل از شناسایی کلمات کلیدی مناسب

قبل از اینکه به بهینه‌سازی موتور جستجو بپرادازید، ابتدا باید بفهمید که صاحبان مشاغل چه کسانی هستند، مشتریان آنها کیست و اهدافشان چیست.

معمولا این مرحله توسط افراد زیادی نادیده گرفته می‌شود. افراد زیادی این مرحلۀ مهم برنامه‌ریزی را حذف می‎‌کنند زیرا تحقیق درباره کلمات‌کلیدی زمان‌بر است. افراد بر این باورند که می‌دانند برای چه می‌خواهند رتبه‌بندی انجام دهند، پس چرا برای چیزی که می‌دانند زمان بگذارند.

اما نکته اینجاست که آنچه شما می‌خواهید برای آن رتبه‌بندی کنید و آنچه مخاطب شما در واقع می‌خواهد، اغلب دو چیز متفاوت است. تمرکز بر مخاطب و سپس استفاده از داده‌های این تحقیق روی استراتژی کلمات کلیدی برای اصلاح این بینش، در موفقیت شما بسیار موثرتر از تمرکز روی کلمات کلیدی دلخواهتان است.

برای درک بهتر یک مثال میاوریم. فرض کنید خانم احمدی برای فروشگاه دسر خود، دربارۀ سئو اطلاعاتی شنیده است و از شما می‌خواهد که برای بهینه‌سازیِ سایتِ وی اقدام کرده و کاری کنید که در نتایج جستجوی ارگانیک نمایش داده شود. برای کمک به آنها، ابتدا باید کمی بیشتر در مورد مشتریان آنها تحقیق کنید.

برای انجام این کار، سوالاتی را باید مطرح کرده و به آن پاسخ دهید. مثلا:

افراد در جستجوی چه نوع دسر، تنقلات و … هستند؟

چه کسی این اصطلاحات را جستجو می‌کند؟

چه زمانی افراد به دنبال بستنی، میان‌وعده، دسر و غیره هستند؟

آیا روندهای فصلی در طول سال وجود دارد؟

چگونه افراد در جستجوی دسر هستند؟

آنها از چه کلماتی استفاده می‌کنند؟

آنها چه سوالاتی می‌پرسند؟

آیا جستجوها بیشتر در دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود؟

چرا مردم به دنبال دسر هستند؟

مشتریان بالقوه کجا واقع شده‌اند: به صورت محلی، ملی یا بین‌المللی؟

و اینجا نقطه شروع است. چگونه می‌توانید بهترین محتوا برای کلمه کلیدی”دسر” را داشته باشید و یک سایت قدرتمند طراحی کنید تا  به افرادی که در جستجوی “دسر” هستند، کمک کنید؟ طرح این سوالات مرحلۀ مهمِ برنامه‌ریزی است که در تحقیق انتخاب استراتژی کلمات کلیدی مناسب، شما را راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند محتوای بهتری تهیه کنید.

افراد چه اصطلاحاتی را جستجو می کنند؟

ممکن است راهی برای توصیف آنچه انجام می‌دهید داشته باشید، اما مخاطبان شما چگونه محصول، خدمات یا اطلاعاتی را که ارائه می‌دهید جستجو می‌کنند؟ پاسخ به این سوال اولین قدم مهم در روند تحقیق استراتژی کلمات کلیدی است.

 

 

شناسایی کلمات کلیدی مناسب

به احتمال زیاد چند کلمۀ کلیدی در ذهن دارید که دوست دارید برای آنها رتبه‌بندی کنید. اینها مواردی مانند محصولات، خدمات یا موضوعات دیگری است که وب سایت شما برای عرضۀ آنها طراحی شده و کلمات کلیدی بسیار خوبی برای تحقیقات شما هستند، بنابراین از آنجا شروع کنید! می‌توانید این کلمات کلیدی را در یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی وارد کنید تا متوسط ​​حجم جستجوی ماهانه و کلمات کلیدی مشابه را پیدا کنید. استفاده از ابزارها در مرحله کشف نشان می‌دهد کدام یک از انواع کلمات کلیدی بیشتر مورد جستجو در بین جستجوگران است. هنگامی که کلمات کلیدی اصلی مورد نظر خود را وارد ابزار تحقیق کلمات کلیدی می‌کنید، سایر کلمات کلیدی مرتبط، سوالات رایج و موضوعات مربوط به محتوای خود را، کشف خواهید کرد.

بیایید از مثال گل فروشی که در عروسی تخصص دارد استفاده کنیم:

با تایپ کردن “عروسی” و “گل فروشی” در یک ابزار تحقیق برای کلمات کلیدی، ممکن است اصطلاحات بسیار مرتبط، بسیار جستجو شده مانند موارد زیر را پیدا کنید:

دسته گل عروسی

گل‌های عروس

گل‌فروشی عروسی

در روند کشف کلمات کلیدی مرتبط برای محتوای خود، احتمالاً متوجه خواهید شد که حجم جستجو در این کلمات کلیدی بسیار متفاوت است. اگرچه شما قطعاً می‌خواهید اصطلاحاتی را که مخاطب شما در جستجوی آن است هدف قرار دهید. اما در بعضی موارد هدف قرار دادن اصطلاحاتی که حجم جستجو کمتری دارند، سودمندتر است زیرا رقابت برای آنها بسیار کمتر است.

از آنجا که هر دو کلمه کلیدی با رقابت بالا و پایین می‌توانند برای وب سایت شما مفید باشند، یادگیری بیشتر در مورد حجم جستجو می‌تواند به شما در اولویت‌بندی کلمات کلیدی و انتخاب کلماتی که بیشترین مزیت استراتژیک را دارند، کمک کند. ابزار انتخاب کلمه کلیدی می‌تواند moz باشد. Moz دارای ابزاری رایگان است که می‌تواند به شما در کشف و تحلیل کلمات کلیدی کمک کند. هنگامی که آماده تحقیق در مورد کلمات کلیدی هستید، آن را امتحان کنید!

 

متنوع سازی

 

متنوع‌سازی کنید!

لازم به ذکر است که وب سایت‌ها همه صفحاتشان را از نظر کلمات کلیدی رتبه‌بندی نمی‌‎کنند، صفحات رتبه‌بندی دارند. برندهای بزرگ، اغلب صفحۀ اصلی را برای بسیاری از کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌کنند. اما برای اکثر وب سایت‌ها معمولاً چنین نیست. بسیاری از وب سایت‌ها، ترافیک ارگانیک بیشتری را به صفحات دیگری غیر از صفحۀ اصلی دارند. به همین دلیل متنوع‌سازی صفحات وب سایت خود با بهینه‌سازی هر یک برای کلمات کلیدی منحصر به فرد، بسیار مهم است.

 

حجم جستجو

 

 پیدا کردن حجم جستجو

این اصطلاحات چند بار جستجو می شوند؟

هرچه حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی بیشتر مشخص شود، معمولاً برای دستیابی به رتبه‌های بالاتر کار بیشتری لازم است. حجم جستجو به عنوان دشواری کلمات کلیدی شناخته می‌شود و گاهی اوقات دارای ویژگی‌های SERP است. SERP یا SERPs مخفف عبارات (Search Engine Result Page) است. صفحۀ نتایج موتور جستجو پاسخ گوگل به جستجوی کاربر است. SERPs معمولاً شامل نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج گوگل ادوردز، پاسخ برجسته گوگل (Featured Snippet)، گراف دانش (Knowledge Graph) و ویدیو هستند.

معمولاً 10 نتیجۀ اول جستجوی کلمات کلیدی با حجم بالا معمولا مربوط به برندهای بزرگ است. بنابراین اگر تازه شروع به فعالیت در وب می‌کنید و دنبال همان کلمات کلیدی بروید، رقابت سختی برای کسب رتبه داشته و باید سالها تلاش کنید. به طور معمول، هرچه حجم جستجو بیشتر باشد، رقابت برای دستیابی به موفقیت در رتبه‌بندی ارگانیک سخت‌تر شده و تلاش بیشتری نیاز دارد. اگر در صفحۀ جستجو خیلی پایین باشید، ممکن است هیچ جستجو کننده‌ای را به سایت خود جذب نکنید. در بسیاری از موارد، هدف قرار دادن اصطلاحات چند واژه‌ای خاصی که رقابت در آنها کم است، می‌تواند مفید باشد. در سئو، ما آن را کلمۀ کلیدی طولانی (long tail keywords) می‌نامیم.

 

کلمه کلیدی طولانی

کلمۀ کلیدی طولانی (long tail keywords) در شناسایی کلمات کلیدی مناسب

به نظر شما اینکه برای یک کلمه کلیدی مثلا “کفش” رتبه 1 را کسب کنید، خوب است یا نه؟

کلمات کلیدی که ماهانه 50000 جستجو یا حتی 5000 جستجو در ماه دارند بسیار جذاب است، اما در حقیقت، این عبارات جستجوی محبوب فقط بخشی از کل جستجوهای انجام شده در وب را تشکیل می‌دهند. در واقع، کلمات کلیدی با حجم جستجوی بسیار بالا  ممکن است نشان‌دهندۀ قصد مبهمی باشد، که اگر این اصطلاحات را هدف بگذارید، می‌تواند شما را در معرض خطر قرار دادن بازدیدکنندگان سایت خود قرار دهد که اهداف آنها با محتوای صفحه شما مطابقت ندارد.

در این جستجو آیا جستجوگر می‌خواهد از ارزش غذایی پیتزا مطلع شود؟ یک پیتزا سفارش دهد؟ برای بردن خانواده، رستورانی را پیدا کند؟ Google نمی‌داند. بنابراین این ویژگی‌ها را برای کمک به شما در تصحیح جستجو ارائه می‌دهد. هدف قرار دادن “پیتزا” به این معنی است که شما شبکه گسترده‌ای را مد نظر قرار دهید. نتیجۀ جستجو بازه گسترده‌ای از موارد مختلف است.

جستجوی کلمه کلیدی پیتزا

اگر در جستجوی “پیتزا” هستید، گوگل فکر می‌کند ممکن است به “پنیر” نیز علاقه‌مند باشید. گوگل اشتباه نمی‌کند.

سرچ کلمه کلیدی پیتزا

 

 

آیا قصد شما برای یافتن یک مکان پیتزا برای ناهار بود؟ ویژگی SERP “کشف مکان‌های بیشتر” این موارد را پوشش داده است.

سرچ کلمه کلیدی پیتزا و نزدیکترین رستورانها

 

 

75% ترافیک جستجو مربوط به Long tail و chunky middle است. این یعنی شانسی قابل توجه برای جلب مشتری واقعی! 75% جستجوهای باقیمانده در “chunky middle” و “کلمۀ کلیدی طولانی” جستجو قرار دارند. به طور مثال “سئو” یک کلمۀ یک‌کلمه‌ای است، “آموزش سئو”، chunky middle است و “دوره آموزشی سئو در تهران” یک long tail است.

آمار سرچ کلمات کلیدی

 

کسی که یک کلمه را جستجو می‌کند شاید هدف خاصی نداشته باشد اما کسی که به طور مثال “دوره آموزشی سئو” را جستجو می‌کند یک مشتری بالقوه است. این کلمات کلیدی نامتعارف را دست کم نگیرید. کلمات کلیدی طولانی با حجم جستجوی کمتر معمولاً بهتر به تعامل منجر می‌شوند، زیرا جستجوگران در جستجوهای خود دارای نیتهای مشخصی هستند. به عنوان مثال، شخصی که در جستجوی “کفش” است احتمالاً فقط در حال مرور است. از طرف دیگر، کسی که به دنبال “بهترین قیمت کفش مخصوص دویدن زنانه قرمز با سایز 37” است، آماده خرید کردن است!

 

سوالات برای کمک به شناسایی کلمات کلیدی

 

سوالها، معدن طلای سئو!

کشف سوالاتی که افراد حول کار شما می‌پرسند و افزودن این سوالات و پاسخ آنها  تحت عنوان صفحۀ سوالات متداول (faq page) می‌تواند ترافیک ارگانیک زیادی را به سمت وب سایت شما هدایت کند.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب با بررسی حجم جستجو

اکنون که اصطلاحات مربوط به جستجو را برای سایت خود و میزان جستجوی متناظر با آنها را متوجه شدید، می‌توانید با دیدن رقبا و پی بردن به تفاوت‌های جستجو در فصول یا مکان‌های مختلف، استراتژیک‌تر شوید.

 

شناسایی کلمات کلیدی رقبا

 

کلمات کلیدی رقبا

شما حتما کلمات کلیدی زیادی را انتخاب خواهید کرد. انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای رقابت چگونه انجام میشود؟ یا از کجا بفهمید که کدام‌یک برای رقابت مناسبتر است؟ بهتر است کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا که رقبای شما در حال حاضر برای آنها رتبه‌بندی نداشته‎‌اند را، انتخاب کنید. راه دوم این است که، می‌توانید ببینید که رقبای شما از کدام کلمۀ کلیدی لیست شما، برای رتبه‌بندی استفاده کرده‌اند. اولی زمانی عالی است که بخواهید از فرصت‌های از دست رفتۀ رقبای خود استفاده کنید، در حالی که دومی یک استراتژی تهاجمی است که شما برای رقابت با رقبا در استفاده از کلمات کلیدی که رقبای شما قبلاً برای آنها عملکرد خوبی دارند، انتخاب می‌کنید.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب فصلی

دانستن روندهای فصلی می‌تواند در تنظیم استراتژی کلمۀ کلیدی و استراتژی محتوا مفید باشد. به عنوان مثال، اگر می‌دانید که “جعبه هدیه قرمز رنگ” از اواخر دی ماه تا 25 بهمن در ایران محبوب شده و همه خواهان آن هستند، می‌توانید ماهها قبل محتوا را تهیه کنید و در زمان مناسب محتوای خود را پرقدرت تولید و منتشر کنید.

 

شناسایی کلمات کلیدی مناسب برای سرچ منطقه ای

 

شناسایی کلمات کلیدی مناسب منطقه‌ای

شما می‌توانید با محدود کردن تحقیقات کلمات کلیدی خود به شهر، استان، یا مناطق خاص در Google Keyword Planner، مکان خاصی را به صورت استراتژیک هدف قرار دهید. یا “علایق منطقه‌ای” را در Google Trends ارزیابی کنید. تحقیقات خاص جغرافیایی می‌تواند به ارتباط بیشتر محتوای شما با مخاطبان هدف کمک کند.

به عنوان مثال، ممکن است بفهمید که در تهران، اصطلاح ترجیحی برای “دکل بزرگ” است، در حالی که در نیویورک، “تریلر تراکتور” اصطلاح ترجیحی است.

 

کدام الگو با موتور جستجو مناسب است

 

کدام الگو به بهترین وجه با هدف موتور جستجو متناسب است؟

اگر با ویژگی‌های SERP آشنا باشید، این پیش زمینه به شما کمک می‌کند تا بفهمید که چگونه جستجوگران می‌خواهند از اطلاعات یک کلمۀ کلیدی خاص استفاده کنند. SERP مخفف Search Engine Results Page می‌باشد که به معنای صفحۀ نتایج موتورهای جستجو است. هنگامی که در یک موتور جستجو مطلبی را جستجو می‌کنید در واقع SERP را می‌بینید. نتایج در صفحه‌ای به نام صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP نمایش داده می‌شوند.

قالبی که گوگل برای نمایش نتایج جستجو استفاده می‌کند به هدف بستگی دارد و هر مبحث، سوال مختص خود را دارد. Google این اهداف را در رهنمودهای Quality Rater خود به عنوان “knowing” یا دانسته‌ها (یافتن اطلاعات)، “do”  یا در حال انجام (رسیدن به هدف)، “وب سایت” (پیدا کردن یک وب سایت خاص) یا ملاقات یک شغل خاص”visit-a local bussiness” توصیف می‌کند.

هزاران نوع جستجوی احتمالی وجود دارد.

پنج دستۀ اصلی از اهداف جستجو را بررسی می‌کنیم:

 

  1. جستجوی اطلاعاتی: جستجوگر اطلاعاتی مانند ارتفاع برج میلاد یا مفهوم سئو را می‌خواهد بداند.

جستجوی اطلاعاتی

 

 

2. جستجوی ناوبری: جستجوگر می‌خواهد به یک سایت خاص در اینترنت، مانند Facebook یا مدیرجوان، مراجعه کند.

سرچ سایت مدیرجوان

 

 

3. جستجوی معاملاتی: جستجوگر می‌خواهد کاری انجام دهد، مانند خرید بلیط هواپیما یا گوش دادن به آهنگ.

جستجوی خرید بلیط

4. بررسی مشاغل: جستجوگر می‌خواهد محصولات را مقایسه کند و بهترین محصول را برای نیاز خاص خود پیدا کند.

سرچ مقایسه دو محصول

 

5. جستجوی محلی: جستجوگر می‌خواهد چیزی در منطقه پیدا کند، مانند نزدیکترین کافی‌شاپ.

سرچ نزدیکترین کافی شاپ برای شناسایی کلمات کلیدی مناسب

 

یک گام مهم در فرایند تحقیق کلمات کلیدی، بررسی نمای SERP برای کلمات کلیدی برای سنجش بهتر هدف جستجو است. اگر می‌خواهید بدانید مخاطب هدف شما چه نوع محتوایی را می‌خواهد، به SERP ها بروید! Google برای تهیۀ محتوای مرتبط برای هر جستجوی کلمۀ کلیدی خاص، رفتار تریلیون جستجوگر، را از نزدیک ارزیابی کرده است.

به عنوان مثال، عبارت “لباس” را جستجو کنید:

عدم شناسایی کلمات کلیدی مناسب

 

با کروسل کردن صفحۀ جستجو  می‌توانید نتیجه بگیرید که Google تصور می‌کند افرادی که به دنبال “لباس” می‌گردند، می‌خواهند لباس آنلاین خریداری کنند. برای این کلمۀ کلیدی یک ویژگی محلی یا local pack نیز وجود دارد که نشانگر تمایل Google برای کمک به جستجوگرانی است که ممکن است به دنبال خرده‌فروشان لباس محلی باشند.

اگر سوال مبهم باشد، Google گاهی اوقات ویژگی “اصلاح با” را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به جستجوگران کمک کند دقیقتر مشخص کنند که دنبال چه هستند. با این کار، موتور جستجو می‌تواند نتایج بهتری به جستجوگر ارائه داده و در انجام وظیفه خود دقیقتر عمل کند.

Google دارای انواع مختلف نتایج است که بنا به درخواست شما می‌تواند ارائه شود. بنابراین اگر می‌خواهید  یک کلمۀ کلیدی را هدف قرار دهید، به SERP مراجعه کنید تا بفهمید چه نوع محتوایی را باید ایجاد کنید.

ابزارهایی برای تعیین ارزش یک کلمۀ کلیدی و شناسایی کلمات کلیدی مناسب

یک کلمه کلیدی چه مقدار به ارزش وب سایت شما می‌افزاید؟ این ابزارها می‌توانند به شما کمک کنند تا به این سوال پاسخ دهید:

Moz Keyword Explorer

ابزاری است که می‌تواند به شما در شناسایی کلمات کلیدی مناسب کمک کند. یک کلمۀ کلیدی را در Keyword Explorer وارد کنید و اطلاعاتی مانند حجم جستجوی ماهانه و ویژگی‌های SERP (مانند بسته‌های محلی یا قطعه‌های ویژه) را که برای این اصطلاح رتبه‌بندی می‌شوند، دریافت کنید. این ابزار با استفاده از بررسی جریان کلیک داده‌ها، داده‌های دقیق جستجو را استخراج می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تولید داده‌های کلمات کلیدی خود، مقالۀ استراتژی ساخت کلمات کلیدی را مطالعه کنید.

Explorer همچنین می‌تواند به شما کمک کند نمرۀ “دشواری” کلمۀ کلیدی را بفهمید. گزینه‌های کلمۀ کلیدی خود را به عباراتی که برای رتبه‌بندی شانس بهتری دارند، محدود کنید. هرچه نمرۀ کلمات کلیدی بالاتر باشد، رتبه‌بندی برای آن اصطلاح دشوارتر خواهد بود. اطلاعات بیشتر در مورد دشواری کلمات کلیدی اینجا کلیک کنید.

Google Keyword Planner

برنامه‌ریز کلمات کلیدی AdWords گوگل، متداول‌ترین نقطۀ شروع تحقیق در مورد کلمات کلیدی SEO و شناسایی کلمات کلیدی مناسب بوده است.  عملکرد این ابزار به این صورت است که بر اساس اندازه‌گیری میزان اهمیت، محاسبۀ میزان ترافیک و کاربرد کلمات کلیدی آنالیز انجام داده و کلمات کلیدی جدیدی را ارائه می‌دهد. هر بازاریاب اینترنتی بایستی با این ابزار به خوبی آشنا بوده و از اطلاعات کاربردی آن در کار خود استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، Google Keyword Planner را بررسی کنید.

Google Trends واژۀ Trend به معنای روند است. بنابراین وقتی از ترند صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که آمار و اطلاعات لحظه‌ای برایمان مهم نیست و روند تغییرات مد نظر ماست. گوگل ترندز ابزاری است که روند جستجوی کلمات کلیدی را در زمان‌های مختلف نشان می‌دهد. به عنوان مثال، “ایده‌های سفرۀ هفت سین” در هفته‌های قبل از عید نوروز به اوج خود می‌رسد. برای آشنایی با نحوه استفاده از Google Keyword Planner کلیک کنید.

Answer The Public

برای انتخاب موضوع پیرامون کلمه یا عبارت کلیدیِ مورد نظرِ خود کافی است به وب سایت Answer The Public وارد شوید و در قسمت جستجو عبارت مورد نظر خود را بنویسید. لازم نیست فقط کلمۀ کلیدی را وارد کنید. ممکن است لازم باشد، یک سوال را در این سایت وارد کنید و نتایج پیشنهادی مرتبط با آن را دریافت کنید.

با کمک این ابزار پس از وارد کردن موضوع مورد نظر سوالات و موضوعات پیشنهادی را که احتمال دارد کاربران به دنبال آنها باشند مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید بر اساس نتایج این سایت ایده‌های زیادی برای تولید محتوا مطابق با درخواست‌های مختلف کاربران به دست آورید.

Spy Fu

ابزار تحقیق در مورد کلمات کلیدی: داده‌های واضح و شفافی برای رقابت فراهم می‌کند.

منبع: moz.com

این مطلب چند تا ستاره داره؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *