مدیر جوان

طوفان فکری به روش نقش بازی کردن

نقش بازی کردن در طوفان فکری

بالا بردن بازدهی در طوفان فکری گروهی

آيا شده كه در جلسات ايده خوبی به ذهنتان برسد كه به نظرتان غير قابل مطرح كردن باشد ؟ شايد به اين دليل بوده كه خجالت كشيده ايد آن ايده را در جمع مطرح كنيد .

گاهی اوقات هم اگر ايده ای كه مطرح كرده ايد بسيار بعيد يا دور از ذهن باشد ، ممكن است به اعتبار و خوشنامی شما لطمه بزند . در واقع اگر اين ايده ها در جمع ديگری مطرح مي شد که شما را نمی شناختند و يا شما آنها را را نمی شناختيد ، كارتان راحت تر بود . اينجا جايی است كه طوفان فكری به روش نقش بازی كردن به كمک شما می آيد .

اين تكنيك بسيار ساده در طوفان فکری ، اعضای گروه را تشويق می كند تا در زمان برگزاری جلسه به جای يک نفر ديگر ايفای نقش كنند . اين كار باعث می شود تا موانع بيان ايده در جمع از بين برود و نظرات غير معمول توسط شركت كنندگان به راحتی بيان شوند .

درباره نقش بازی كردن در طوفان مغزی

نقش بازی كردن در طوفان مغزی در سال 1980 توسط ريک گريگز توسعه پيدا كرد . سپس دكتر ون گاندی اين روش را در سال 2004 در كتابش با نام « 101 يك راه برای آموزش خلاقيت و حل مسئله » به تفضيل توضيح داد .

گريگز با توسعه ی اين تكنيک به مردم كمك كرد تا به موانعی كه در جلسه ی طوفان فكري وجود دارد ، غلبه كنند . تئوری اين تكنيک به اين صورت است كه وقتی شما وانمود می كنيد كه كس ديگری هستيد ، در اظهار نظرها احساس راحتی می كنيد . چرا كه وقتی شما به جای نفر ديگری حرف می زنيد ، نظرات را در قالب كس ديگری بيان می كنيد .هم چنين وقتي از نگاه ديگری به مسئله نگاه می كنيد ، ايده های بيشتری به ذهنتان می رسد .

نهايتا اينكه نقش بازی كردن بسيار سرگرم كننده است و به اعضای تيم كمک می كند كه راحت تر ايده های خود را با ديگران در ميان بگذارند .
اين تكنيک اعتماد به نفس اعضا را بالا می برد . چرا كه به افراد كم حرف و خجالتی جرات اظهار نظر كردن می دهد .

طوفان فکری

نحوه ی اجرای تكنيک نقش بازی كردن در طوفان فكری

برای اجرای اين تكنيک از گام های زير پيروی كنيد :

1 ) برای ايده های بديهی طوفان فكری برگزار كنيد .

ابتدا با اعضاي گروه طوفان فكری معمولي برگزار كنيد .
اين كار علاوه بر خلق ايده های اوليه ، ايده های بديهی و واضح را برجسته می كند .
همچنين با اين كار زمينه ی شكستن مرزها در گام های بعدی فراهم می شود .

2 ) نقش ها را مشخص كنيد .

مشخص كنيد كه كدام نقش يا شخصيت را بازی خواهيد كرد . شما می توانيد برای هر نقش يک نفر را در نظر بگيريد يا اينكه هر كس بعد از بازی در يک نقش ، به نقش بعدی برود .

شما هر نقشی را می توانيد انتخاب كنيد . شخصيت واقعی آن نقش نبايد در جلسه حضور داشته باشد . می توانيد نقش هايی مثل همكارتان ، رئيس تان ، رقيب تان و يا هر شخصی در دنيای واقعی را انتخاب كنيد . بهترين حالت اين است كه به اندازه ي كافی نقشی كه قرار است بازی كنيد را بشناسيد تا بتوانيد در زمان محدودی كه داريد مانند او فكر كنيد . (لزومی ندارد كه آن نقش ها با مسئله ای كه در حال حل كردنش هستيد مطابقت داشته باشد ) .

3 ) ايفاي نقش كنيد .

به اعضای گروه اجازه دهيد چند دقيقه به واكاوی نقش ها بپردازند . می توانيد از سوالات زير برای اين كار كمک بگيريد :
_ نگرش اين فرد به دنيا چگونه است ؟
_ شخصيت اين فرد چگونه است ؟
_ اين فرد چگونه مسائل را حل مي كند ؟
نقاط قوت و ضعف اين فرد كدام است ؟

هر چه قدر در رابطه با آن فرد به سوالات بيشتری پاسخ دهيد و جهان بينی ، انگيزه ها و نگرش او را بدانيد ، به همان ميزان در خلق ايده ها موفق تر خواهيد بود .

نکته :
اگر يكی از اعضا بخواهد نقشی را بازی كند كه ساير اعضا آن نقش را می شناسد ، مثل رئيس تان ، مشتری تان يا همكارتان ، مراقب باشيد كه با شخصيت پردازی درباره ی او به وجهه ی وی لطمه نزنيد .

4) با نقش مورد نظر در طوفان فکری شرکت کنید

وقتی نسبت به نقشی که در آن قرار خواهید گرفت حس خوبی پیدا کردید ، طوفان فکری را برگزار کنید . اعضای گروه را تشویق کنید تا هنگام نظر دادن از عبارتی مثل «شخصیت مورد نظر من» استفاده کنید .این کار باعث می شود که فاصله بین شما و شخصیت مورد نظرتان نمایان شود و راحت تر ایده بدهید .

اطمینان حاصل کنید که تمام اعضای گروه بتوانند فرصت ایده دادن پیدا کنند . (استفاده از تکنیک طوفان فکری نوبتی در این زمینه بسیار مفید خواهد بود )

5 ) در صورت نیاز پروسه ی اجرا شده را تکرار کنید

می توانید در قالب چندین شخصیت به ایفای نقش و ایده پردازی بپردازید تا به اندازه کافی ایده خلق شود.

نکات کلیدی :
نقش بازی کردن در طوفان فکری تکنیک ساده ای است که اعضای گروه را تشویق می کند تا در قالب شخصیت کس دیگری نظرات خودشان را بیان کنند . این تکنیک توسط ریک گریگز توسعه یافته است . جهت استفاده از این تکنیک هر کدام از اعضای گروه در نقش فرد دیگری قرار می گیرند تا بتوانند بدون احساس تهدید و خجالت اظهار نظر کنند . این تکنیک باعث می شود تا شما از بیرون و از نگاه کس دیگری به مسئله نگاه کنید و نتیجه بهتری به دست آورید .

جایزه 49 هزار تومانی :
عکس جلسات طوفان فکری خودتان را به شماره تلگرام 09301136385 بفرستید تا محصول ( محاسبات سریع ریاضی) به ارزش 49 هزار تومان را به رایگان برای شما بفرستیم.

این مطلب چند تا ستاره داره؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *