مدیر جوان

نورافشانی در طوفان فکری!

نورافشانی

درك ايده ها ی جديد با سوالات طوفان مغزی

وقتي كه همكار شما ايده يا محصول جديدی را پيشنهاد مي كند و شما سعی ميكنيد تا آن ايده يا محصول و طرز كارش را بفهميد،لازم است پاسخ بمبارانی از سوالات را بدانيد:
چه ويژگی هایی دارد ؟قيمت يا هزينه ی آن چقدر است ؟كجا بايد عرضه شود و به فروش برسد؟مشتری آن چه كسی است؟و غيره

پرسيدن چنين سوالاتی براي فهم ايده ی جديد بسيار با ارزش است و باعث می شود تا مطمئن شويم كه قبل از شروع فعاليت، ايده يا محصول به اندازه ی كافی مورد بررسی و آزمايش قرار گرفته است يا نه؟

برای استفاده ی حداكثری از روند، پرسيدن سوالات جامع و هدفمند بسيار اهميت دارد. دليل با ارزش بودن سوالات مفهومی و ارزشمند اين است كه بهترين راه براي كشف ايده هايی جديد است. نورافشانی شيوه ی بسيار مفيد براي انجام اين كار است. نورافشاني نوعي طوفان فكری است كه به جاي تمركز بر خلق جواب بر روی سوالات متمركز مي شود. نور افشانی می تواند بارها مورد استفاده قرار بگيرد و در چندين لايه سوالات مورد بررسی قرار گيرد ،حتي اگر اين سوالات بسيار ابتدايی به نظر برسد.برای مثال فرض كنيد كه همكارتان پيشنهاد جديدی برای طراحی میز کامپیوتر دارد. يكی از سوالاتی كه ممكن است بپرسيد اين است«مشتری آن كيست؟»

جواب «کاربران کامپیوتر». اما لازم است شما پا را فرا بگذاريد تا مطمئن شويد كه با دقت موضوع را بررسی می كنيد : «كدام دسته از کاربران؟» .جواب : «آنهايي كه بیش از حد از کامپیوتر استفاده می کنند »و غيره.

اين سوالات به شما كمك می كند كه روی هدف تمركز كنيد. مثلا شايد اين میز بيشتر به درد كسانی بخورد كه شغل آن ها با کامپیوتر ارتباط دارد تا کاربران عادی.

چگونه تکنیک روش نور افشانی را به كار بگيريم؟

بهترين راه برای ديدن قدرت اين تكنيك ساده و در عين حال موثر اين است كه درباره ی محصول، چالش و يا مسئله ی مورد نظر فكر كنيد و از گام های زير پيروی كنيد :

گام اول:
الگوي رايگان ما را دانلود كنيد و يا اينكه برگه كاغذ بزرگ برداريد و ستاره ی بزرگی با 6 لبه در وسط كاغذ بكشيد و ايده، محصول و يا چالش خود را درمركز ستاره بنويسيد.

گام دوم:
كلمه های«چه كسی »،«چه چيزی»،«چرا»،«كجا»،«چه زمانی»و «چطور» را درهر كدام از لبه های ستاره بنويسيد.

گام سوم:
با هر كدام از اين سوالات درباره ی ايده يا محصول مورد بررسی طوفان فكری راه بيندازيد. سوالات از مركز ستاره به طرف بيرون خواهند تابيد. سعی نكنيد كه جواب هر سوال را كامل بررسی كنيد . در عوض فكر كنيد و تا می توانيد سوال های جديد بسازيد.

گام چهارم:
با توجه به دامنه ی فعاليت تان ، ممكن است چندين جلسه نور افشانی برای بدست آوردن سوالات اوليه لازم باشد.

نکات کلیدی :
نور افشانی به مدلي از طوفان مغزی گفته می شود كه برای خلق كردن سوالات مفهومی و هدفمند به كار می رود. اين روش برای پشتيبانی و تقويت مهارت حل مسئله و تصميم گيری از طريق بررسی همه جانبه ی مسئله بسيار مفيد است.

شکل زیر یک نمونه نورافشانی را نشان می دهد که برای بهبود عملکرد ایستگاه رادیویی یک دانشگاه انجام گرفته است.

طوفان مغزی
نور افشانی در طوفان فکری

 

جایزه 49 هزار تومانی :
عکس جلسات طوفان فکری خودتان را به شماره تلگرام 09301136385 بفرستید تا محصول ( محاسبات سریع ریاضی) به ارزش 49 هزار تومان را به رایگان برای شما بفرستیم.
این مطلب چند تا ستاره داره؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *