مدیر جوان

چطور عاشق مطالعه شویم ؟ ( بخش اول )

عشق به مطالعه و خواندن کتاب ( بخش اول )

در این دوره و زمانه ، اکثر مردم از روی علاقه مطالعه نمی کنند. دلایل متعددی هم برای این امر وجود دارد. برخی بر این باورند که مطالعه زمان و زحمت زیادی را می طلبد. برخی هم چون در دوران تحصیل از درس خواندن لذت نبرده اند ، تصور نمی کنند بتوانند از مطالعه لذت ببرند. عده ای شاید به سادگی چون در محیط مطالعه نبوده اند ، لذت مطالعه در آنها پرورش نیافته.

با این حال مطالعه می تواند تا حد زیادی کیفیت زندگی شمارا بالا ببرد ، راه هایی هم وجود دارد تا مطالعه را به یک امر لذت بخش تبدیل کنیم. ( چه به طور مستمر مطالعه می کنید یا از ایام مدرسه دیگر مطالعه نکرده اید، یا شاید مطالعه بخش از وظیفه کاری شماست )

[quote font_size=”18″ font_style=”italic” bgcolor=”#ecf0f1″ color=”#2c3e50″ bcolor=”#f1c40f” arrow=”yes”]جرج آر.آر مارتین ، نویسنده ” بازی تاج و تخت ” یک بار نوشت : ” کسی که با مطالعه سر و کار دارد ، هزاران بار قبل از مرگش زندگی می کند ………. ولی کسی که مطالعه نمی کند ، فقط یک بار قبل از مرگش زندگی می کند. “[/quote]

بخش اول : انتخاب مناسبی برای مطالعه انجام دهید.

چطور عاشق مطالعه شویم ؟ اصول صحیح مطالعه
چطور عاشق مطالعه شویم ؟ چرا می خواهید مطالعه کنید ؟

1 – چرا می خواهید مطالعه کنید ؟

مردم به دلایل زیادی مطالعه می کنند. قبل از اینکه کتابی در دست بگیرید ، مشخص کنید که دلیل مطالعه شما چیست ؟ برخی از مردم برای یادگیری مهارت های جدید مطالعه می کنند ، برای مثال : از برنامه نویسی کامپیوتر گرفته تا ماهی گیری یا روابط عاطفی درست با فرزندان.

برخی از مطالعه کتب داستانی لذت می برند. مثل رمان و افسانه و زندگی نامه ها که آنها را به زمان های مختلف می برد و با دنیاهای جدید و محیط های مختلف آشنا می کند. بنابراین ابتدا به چیزی که در نهایت می خواهید از مطالعه به دست آورید ، فکر کنید.

نکته :
شما عاشق مطالعه می شوید به شرطی که ارتباط مناسبی با چیزی که برای شما مهم است و شمارا به هدفتان نزدیک می کند برقرار کنید.

چطور عاشق مطالعه شویم ؟ شناسایی چیزی که می خواهید مطالعه کنید
چطور عاشق مطالعه شویم ؟ شناسایی چیزی که می خواهید مطالعه کنید

2 – شناسایی چیزی که می خواهید مطالعه کنید.

شما باید دقیقا بدانید که چه چیزی می خواهید مطالعه کنید و در انتخاب منابع خود ، هوشمندانه عمل کنید. برای این کار پیشنهاد می کنم به موارد زیر دقت کنید :

  • کتاب های پرطرفدار را در اینترنت مطابق با موضوعی که می خواهید ، جستجو کنید. این روش به شما کمک می کند تا با پیشنهاداتی آشنا شوید که دقیقا شمارا به هدفتان می رساند.

  • با کتابدار محل خود مشورت کنید. کتابدارها معمولا از دادن پیشنهادهای مطالعه خوشحال می شوند. ابتدا مشخص کنید که در چه موضوعی می خواهید مطالعه کنید و آن را با کتابدار در میان بگذارید تا شمارا راهنمایی کند.

  • با کارمندان فروشگاه های کتاب صحبت کنید. اکثر افرادی که در کتابفروشی ها کار می کنند ، عاشق کتاب ها و مطالعه هستند. آنها می توانند بهترین منبع برای پیشنهاد کتاب باشند. گفتگو با افراد اهل مطالعه می تواند ، آتش درون شمارا نسبت به مطالعه شعله ورتر کند.

چطور عاشق مطالعه شویم ؟ نوع نوشته ای که بیشتر لذت می برید را در نظر بگیرید
چطور عاشق مطالعه شویم ؟ نوع نوشته ای که بیشتر لذت می برید را در نظر بگیرید

3 – نوع نوشته ای که بیشتر لذت می برید را در نظر بگیرید.

در انتخاب سبک نوشته ای که میخواهید مطالعه کنید ، دقت کنید. برای مثال فرض کنید می خواهید راجع به فلسفه مطالعه کنید ، طبیعی است که نوشته های نویسندگان مختلف از نظر سختی مطلب متفاوت بوده و همچنین زمان انتشار مطالب نیز می تواند در نوع نوشته ها تاثیرگذار باشد. ( برای نمونه در زمینه فلسفه ، کتاب های شوپنهاور و هگل که فیلسوفان معاصر هستد با نوشته های ارسطو و افلاطون به لحاظ سبک و زمان متفاوتند. )

چطور عاشق مطالعه شویم ؟ نویسنده های مورد علاقه خود را پیدا کنید
چطور عاشق مطالعه شویم ؟ نویسنده های مورد علاقه خود را پیدا کنید

4 – نویسنده های مورد علاقه خود را پیدا کنید.

حتی اگر نوع نوشته خود را مشخص کردید ممکن است از برخی نوشته ها به دلیل اینکه نویسنده نوشته ، از لحاظ زمان ، تفکرات و یا دلایل دیگر مناسب سلیقه شما نیست لذت نبرید. بنابراین اگر از کتابی که راجع به موضوع مورد علاقه شما نوشته شده لذت نبردید ، حتما دلیل آنرا پیدا کنید.

مثال :
به عنوان مثال ، شاید شما به موضوع روانشناسی موفقیت علاقه مند باشید. ولی از کتاب های ” آنتونی رابینز ” لذت نبرید ، ولی برعکس ، عاشق کتاب های ” دارن هاردی ” باشید.

5 – میان مطالعه و دیگر علایق خود ارتباط ایجاد کنید.

شما ممکن است به ارتباطات اجتماعی یا چیزهای دیگر علاقه زیادی داشته باشید. سعی کنید به دنبال مطالبی باشید که میان علایق بیرونی شما و مطالعه ارتباطی برقرار کند و احساسات شما موقع مطالعه آنها برانگیخته شود.

نکته :
به یاد داشته باشید که شما غیر از کتاب منابع دیگری هم دارید. می توانید از مجلات چاپی یا آنلاین ، سایت ها و ….. به عنوان منبع مطالعاتی خود استفاده کنید.

چطور عاشق مطالعه شویم ؟ کتاب هایی که دوست ندارید را کنار بگذارید
چطور عاشق مطالعه شویم ؟ کتاب هایی که دوست ندارید را کنار بگذارید

6 – کتاب هایی که دوست ندارید را کنار بگذارید.

مردم گاهی بااینکه از مطالعه کتابی لذت نمی برند ، ولی خود را ملزم به تمام کردن آن می کنند. اگر تلاش کنید یک کتاب 300 صفحه ای را شروع کنید و به پایان برسانید ، درحالی که آن را دوست ندارید ، فقط به جای عشق ، در خود نفرت از مطالعه را ایجاد کرده اید.

اکثر کتاب ها به آرامی شروع به درگیر کردن افراد یا شخصیت ها می کنند ، اما اگر با خواندن 50 الی 70 صفحه اول وابسته به کتاب خود نشدید ، بدون ادامه دادن کتاب را کنار گذاشته و سراغ کتاب بعدی بروید.

چطور عاشق مطالعه شویم ؟ به یاد داشته باشید که مطالعه یک امر کاملا شخصی است
چطور عاشق مطالعه شویم ؟ به یاد داشته باشید که مطالعه یک امر کاملا شخصی است

7 – به یاد داشته باشید که مطالعه یک امر کاملا شخصی است.

مطالعه صحنه رقابت نیست. به طور کامل شخصی بوده و یک اتفاق درونی است. دلیلی وجود ندارد وقتی کسی راجع به کتابی که برنده جایزه شده صحبت می کند و شما آن کتاب را دوست ندارید ، احساس گناه کنید. همینطور نباید وقتی یک کتاب ساده یا رمان عاشقانه می خوانید ، از اینکه شما را بی سواد یا سطح پایین جلوه دهند ، خجالت زده شوید.

[quote font_size=”18″ font_style=”italic” bgcolor=”#ecf0f1″ color=”#2c3e50″ bcolor=”#f1c40f” arrow=”yes”]آنچه را دوست دارید بخوانید و به هیچ وجه خود را با دیگران مقایسه نکنید.[/quote]

منبع : سایت WikiHow

[quote font_size=”18″ font_style=”italic” bgcolor=”#ecf0f1″ color=”#2c3e50″ bcolor=”#f1c40f” arrow=”yes”]حتما این مقاله را هم بخوانید : چطور عاشق مطالعه شویم ؟ ( بخش دوم )[/quote]

2.9/5 - (8 امتیاز)

7 در مورد “چطور عاشق مطالعه شویم ؟ ( بخش اول )”

  1. قیمت طلا

    بسیار عالی بود. ممنون بابت مطالب خوبتون و افزایش فرهنگ مطالعه در کشور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *