مدیر جوان

دانلود کتاب حماسه حسینی مطهری

در این محرم ” کمتر عزاداری کنیم ” 

دانلود کتاب حماسه حسینی | محرمی دیگر با تمام شور و حالش فرا رسیده و همه مسلمانان جهان بویژه ایرانیان از این ماه استقبال می کنند. ماه محرم برای هر ایرانی یک ماه متفاوت است، برای سبک شدن، برای خودشناسی، برای دوری از دنیادوستی و خیلی چیزهای سطحی دیگر، یک فرصت بی نظیر برای درک کلمه “آزادی” به معنای واقعی. یک فرصت بی نظیر برای فهمیدن “شرافت” برای فهمیدن “اسلام” برای فهمیدن “نماز” و مهم تر از همه برای فهمیدن “امام حسین”.

خدا می داند الان که این متن را می نویسم تنم از نوشتن اسم “حسین” به لرزه می افتد. می خواهم کمی خودمانی تر باشم. سهم من از محرم امسال چه خواهد بود؟ شرکت در مراسمات حسینی؟ دادن نذری؟ نشستن در خانه و دیدن مراسمات از تلویزیون؟ گریه کردن به حال امام بزرگ و آزاده ام “حسین”؟ دور شدن از تعلقات دنیا؟ سهم واقعی من از محرم و عاشورا چیست؟ 

دانلود کتاب حماسه حسینی مطهری pdf
دانلود کتاب حماسه حسینی مطهری pdf

این سوال ها روزها و ساعت هاست که ذهن مرا درگیر کرده و الان که این متن را می نویسم به نتیجه ای رسیدم که دوست دارم به عنوان یک برادر کوچک آن را با شما در میان بگذارم، شاید دوست داشته باشید در این راه خود شناسی همراه من شوید.

عنوان این متن را نیز به همین خاطر “کمتر عزاداری کنیم” انتخاب کرده ام و دوست دارم این جمله را به این شکل کامل کنم:

“کمتر عزاداری کنیم و بیشتر حسین را بشناسیم”

همیشه این مطلب که “مرد به این بزرگی و آزادگی چه نیازی به عزاداری من دارد؟” ذهنم را به خود مشغول کرده بود و راستش از دیدن عباراتی مثل “یا حسین مظلوم ناراحت میشدم و میشوم. دوست دارم این واقعه را از زاویه دیگری ببینیم.از زاویه “آزادگی”، “بزرگی”، “شرافت”، “از خود گذشتگی” و بسیاری زوایای خوب دیگر که هر انسانی را در هر کجای جهان با هر دین و آیینی به تفکر وا میدارد:

و از اینجا شروع شد که شروع کردم به مطالعه کتب مرجع و بزرگان دینیمان که در ادامه یکی از آنها را برای شما معرفی خواهم کرد. پس در ادامه این مطلب من را همراهی کنید:

كتاب حماسه حسيني نوشته استاد مرتضی مطهری:

حماسهٔ حسینی نام مجموعه کتاب دوجلدی (و سابقا سه جلدی) است از مرتضی مطهری، مشتمل بر کلیهٔ سخنرانی‌ها و یادداشت‌های او پیرامون واقعهٔ کربلا و تحریفات تاریخی صورت گرفته در نقل آن.

بنابر مقدمهٔ خود کتاب، به قلم «شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهید مطهری» مجموعهٔ مزبور پس از درگذشت آقای مطهری به چاپ رسید. در مجموعهٔ سه جلدی، جلدهای اول و دوم شامل سخنرانی‌های آقای مطهری و جلد سوم شامل یادداشت‌های او دربارهٔ واقعهٔ کربلا بوده که به نقل از مقدمهٔ کتاب (چاپ سی‌ام) آن مجموعه نقایصی جزئی از جمله حروف چینی ناهماهنگ داشت که در مجموعهٔ جدید (دو جلدی) رفع شده است و دقت‌های لازم از قبیل علامت‌گذاری دستوری و اموری که مربوط به زیبایی کتاب می‌شود اعمال شده و همچنین مطالب کتاب تیترگذاری شده و فهرست آن مفصل گردید و سخنرانی‌ها مجدداً با دقت بیش‌تری از نوار استخراج و تنظیم گردیده است.

جلد اول مجموعهٔ دو جلدی شامل سخنرانی‌ها و جلد دوم شامل یادداشت‌های آقای مطهری است که در ادامه این مطلب می توانید هردو جلد را بصورت کاملا رایگان دانلود کنید.

این کتاب به چندین زبان ترجمه شده و تا کنون بیش از ۵۰ بار در ایران تجدید چاپ شده است.

مرتضی مطهری در بخش تحریفات لفظی واقعه عاشورا، به شدت از محدث نوری و کتاب او در زمینه تحریفات عاشورا، یعنی “لؤلؤ و مرجان” متاثر است. ایشان مصادیق تحریفات لفظی را بیشتر از این کتاب نقل کرده و صراحت و شجاعت محدث نوری را تحسین می‌کند.

شرح های از كتاب حماسه حسيني نوشته استاد مرتضی مطهری:

كتاب حماسه حسيني شامل 25 سخنراني از استاد مطهري است که بين سال­هاي 1347 تا 1352 ايراد شده است. انتشار مكرر اين كتاب از كارآمدي اين اثر در تبیین قیام عاشورا خبر مي­دهد. از نظر اثربخشي نيز بايد گفت كه كتاب حماسه حسيني در رديف ديگر آثاري كه به ابعاد سياسي و اجتماعي حادثه عاشورا پرداخته­اند قرار دارد و در تثبيت نگاه نو به نهضت امام حسين (عليه السلام) نقش عمده داشته است.

اين كتاب الهام­بخش اين واقعيت است كه حادثه عاشورا از ظرفيت­ هاي فراواني برخوردار است كه مي­تواند در پربارتر كردن اخلاق و رفتار مخاطبان مؤثر افتد. شهيد مطهري در اين مجموعه تلاش کرده است تا زمينه­ ه­ای مناسب را برای برخورداري بيشتر از آموزه­ هاي قيام عاشورا فراهم نمايد. استاد مطهري در اين سخنراني­ ها نشان مي­دهد كه مي­توان همزمان نگاه عقلاني، نقادانه و عاطفي به حادثه عاشورا داشت به‌گونه‌ای كه هيچ يك جاي ديگري را تنگ نكند. مي­توان گفت اين اثر ويژگي ­هاي شخصيتي استاد را نيز به نمايش مي­گذارد.

شجاعت استاد در تبيين انحرافاتي كه در تفسير و نحوه بزرگداشت اين قيام بزرگ صورت گرفته و نيز دقت و انصاف او در شيوه تحریف زدایی ستودني است. عليرغم اينكه موضوع محوري همه سخنراني­ها  قيام امام حسين (عليه السلام) است اما كتاب از اين ويژگي برخوردار است كه مطالب تكراري در آن اندك است.

در كتاب حماسه حسيني، سخنراني ­هاي استاد در هفت فصل تنظيم شده است. فصل اول كتاب با عنوان «حماسه حسيني» به آسيب­‌شناسي و اصلاح نحوه مواجهه با حادثه عاشورا مي­پردازد.

 به اعتقاد استاد مطهري تصويري كه از امام حسين (عليه السلام) و قيام او در اذهان نقش بسته است، تصويري ناقص و بلكه نادرست است. چرا كه از نگاه استاد مطهري حادثه عاشورا دو صفحه دارد. صفحه­اي سياه و تاريك و مصیبت‌بار و ديگري صفحه­اي روشن و افتخارآميز كه به تعبير استاد نمايشگاه فضيلت­هاي انساني است.

شهيد مطهري نگاه مرسوم در آن زمان به حادثه عاشورا را مورد سؤال قرار مي­دهد:

«چرا بايد حادثه كربلا را هميشه از نظر صفحه سياهش مطالعه كنيم و چرا بايد هميشه جنایت‌های كربلا گفته شود؟ چرا هميشه بايد حسين بن على از آن جنبه‏اى كه مورد جنايت جانيان است مورد مطالعه ما قرار بگيرد؟ چرا شعارهايى كه به نام حسين بن على مى‏دهيم و مى‏نويسيم، از صفحه‏ تاريك عاشورا گرفته شود؟ چرا ما صفحه نورانى اين داستان را كمتر مطالعه مى‏كنيم، درحالى كه جنبه حماسى اين داستان صد برابر بر جنبه جنايى آن مى‏چربد و نورانيت اين حادثه بر تاريكى آن خيلى مى‏چربد.»(ج17،ص30)

به اعتقاد استاد مطهري از جمله موانع مهم بهره­ گيري درست از ظرفيت­ هاي قيام عاشورا، بسنده كردن به صفحه سياه اين حادثه ماندگار است. استاد مخاطبان خود را دعوت مي­كند صفحه ديگر را نيز ببينند تا با فضيلت­ هاي نهفته در حادثه عاشورا آشنا شوند. بايد در كنار مصيبت ­ها، حماسه ­هاي عاشورا را نيز به تماشا نشست:

«اين رثاء و مصيبت نبايد فراموش بشود، اين ذكرى‏، اين يادآورى نبايد فراموش بشود و بايد اشك مردم را هميشه بگيريد، اما در رثاى يك قهرمان. پس اول بايد قهرمان بودنش براى شما مشخص بشود و بعد در رثاى قهرمان بگرييد، وگرنه رثاى يك آدم نفله شده بيچاره بى‏دست و پاى مظلوم كه ديگر گريه ندارد، و گريه ملتى براى او معنى ندارد.

در رثاى قهرمان بگرييد براى اينكه احساسات قهرمانى پيدا كنيد، براى اينكه پرتوى از روح قهرمان در روح شما پيدا شود و شما هم تا اندازه‏اى نسبت به‌ حق و حقيقت غيرت پيدا كنيد، شما هم عدالت‌خواه بشويد، شما هم با ظلم و ظالم نبرد كنيد، شما هم آزادي خواه باشيد، براى‏ آزادى احترام قائل باشيد، شما هم سرتان بشود كه عزت‌نفس يعنى چه، شرف و انسانيت يعنى چه، كرامت يعنى چه. اگر ما صفحه نورانى تاريخ حسينى را خوانديم، آن وقت از جنبه رثائى ‏اش مى‏توانيم استفاده كنيم وگرنه بيهوده است.» (ج17،ص32)

استاد مطهري در فصل دوم شجاعانه موضوع مهم «تحريفات در واقعه تاريخي كربلا» را مورد بررسي قرار مي­ دهد و براي تحریف زدایی از حادثه عاشورا تلاش مي­كند. او بعد از تعريف تحريف، دو نوع تحريف لفظي و تحريف معنوي را توضيح مي­دهد و واقعه عاشورا در ذهن افراد را دچار هر دو نوع تحريف مي­داند. استاد وقوع تحريفات در واقعه عاشورا را به ويژه از اين جهت خسارت­بار توصيف مي­كند که عاشورا  جزء حوادث مهم تاريخي و پشتوانه اخلاق و تربيت محسوب مي­گردد. به اعتقاد استاد: 

«حادثه كربلا براى ما مردم، خواهی‌نخواهی يك حادثه بزرگ اجتماعى است؛ يعنى اين حادثه در تربيت ما، در خلق‌وخوی ما اثر دارد، حادثه‏ اى است كه خودبه‌خود، بدون اينكه هيچ قدرتى ما مردم را مجبور كرده باشد، میلیون‌ها نفر و قهراً میلیون‌ها ساعت براى شنيدن و استماع قضاياى مربوط به آن صرف مى‏كنيم. میلیون‌ها تومان پول براى اين كار صرف مى‏ شود. اين قضيه را ما بايد همان طورى كه بوده است، بدون کم‌وزیاد تلقى كنيم و اگر کوچک‌ترین دخل و تصرفى از طرف ما در اين حادثه صورت بگيرد، حادثه را منحرف مى‏ كند ، بجاى اينكه ما از اين حادثه استفاده كنيم قطعاً ضرر خواهيم كرد.»(ج17،ص70)

 استاد از كتاب «لؤلؤ و مرجان» اثر محدث بزرگ مرحوم حاج حسين نوري ياد مي­كند كه در آن از وظايف اهل منبر سخن گفته‌شده است. محدث نوري بر دو عنصر اخلاص و صدق تأكيد كرده و ذيل ويژگي صدق و راستي، به تحريفات در واقعه عاشورا پرداخته است. استاد، نمونه­ هايي از آن تحريفات را كه در آن زمان در اذهان و روضه­ خواني­ها وجود داشته است بازگو مي­كند و بعد از ذكر برخي از موارد تحريف، مي­گويد:

 «آن چيزى كه بيشتر دل انسان را به درد مى‏ آورد اين است كه اتفاقاً در ميان وقايع تاريخى، كمتر واقعه ‏اى است كه از نظر نقل‌های معتبر به‌اندازه حادثه كربلا غنى باشد.

من در سابق خيال مى‏ كردم كه اساساً علت اينكه این‌همه دروغ اينجا پیداشده است اين بوده كه وقايع راستين را كسى نمى‏ داند چه بوده است؟ بعد كه مطالعه كردم، ديدم اتفاقاً هيچ قضيه ‏اى در تاريخ- در تاریخ‌های دوردست مربوط به مثلاً سيزده يا چهارده قرن پيش- به‌اندازه حادثه كربلا تاريخ معتبر ندارد. معتبرين مورخين اسلامى از همان قرن اول و دوم قضايا را با سندهاى معتبر نقل كردند و اين نقل‌ها با يكديگر انطباق دارد و به هم نزديك است؛ و قضايايى در كار بوده است كه سبب شده است جزئيات اين تاريخ بماند.» (ج17،ص79)

استاد در سخنراني ديگري كه به موضوع تحريفات اختصاص يافته، از عوامل تحريف ياد مي­كند. در كنار اغراض دشمنان و تمايل بشر به اسطوره­ سازي از عاملي اختصاصي در وقوع تحريف در حادثه عاشورا ياد مي­كند. اين عامل خصوصي، عدم دقت در فهم دستور ائمه در بزرگداشت و برگزاري مراسم عزاي حضرت سيدالشهدا(عليه­السلام) است. بر اساس اين فهم نادرست:

«متأسفانه عده‏ اى اين را نشناختند، خيال كردند كه بدون اينكه مردم را به مكتب حسين عليه السلام آشنا كنيم، به فلسفه قيام حسينى آشنا كنيم، عارف به مقامات حسينى كنيم، همين قدر كه مردمى آمدند و نشستند و يك گريه ‏اى را نفهميده و ندانسته كردند، ديگر كفاره گناهان است!» (ج17، ص90)

و در ادامه اين بدفهمي:

«عده‏ اى آمدند گفتند گريه بر امام حسين ثوابش آن‌قدر زياد است كه از هر وسيله‏ اى براى اين كار مى‏ شود استفاده كرد. … ما اينجا يك هدف مقدس و منزه داريم و آن گريستن بر امام حسين عليه السلام است.

حالا اين گريستن روى چه فلسفه‏ اى است، كارى به آن ندارند؛ بايد گريست. بسيار خوب، بايد گريست. به چه وسيله بگريانيم؟ به هر وسيله كه شد. هدف كه مقدس است، وسيله هرچه شد، شد. … دستگاه امام حسين عليه السلام از دستگاه ديگران جداست. اگر اينجا دروغ گفتى، بخشيده است؛ جعل كردى، بخشيده است؛ تحريف كردى، بخشيده است؛ شبيه سازى كردى، بخشيده است؛ به تن مرد لباس زن كردى، بخشيده است؛ هر گناهى كه اينجا كردى، بخشيده است. هدف خيلى مقدس است. در نتيجه يك افرادى در اين قضيه دست به جعل و تحريف زده‏ اند كه انسان تعجب مى‏كند.» (ج17،صص 90-91)

در نهايت به اعتقاد استاد مطهري:

«اين موضوع كه دستگاه حسينى يك دستگاه جدايى است و از هر وسيله‏ اى براى گرياندن مى‏ شود استفاده كرد، اين خيال، اين توهم دروغ و غلط، يك عامل بزرگى شد براى جعل و تحريف. »(ج17،ص92)

استاد مطهري این‌گونه تصور درباره عزاداري براي حضرت سيدالشهدا را يك نوع تحريف معنوي مي­داند كه زمينه وقوع تحريفات لفظي و برخي رفتارهاي نادرست را به وجود مي­ آورد. درحالی‌که فلسفه دستور ائمه (علیهم‌السلام) براي اقامه عزاي امام حسین(علیه السلام) اين بوده است كه:

«پرتوى از روح حسين بن على در روح ما و شما بتابد. اگر اشكى كه ما براى او مى ‏ريزيم- قبلاً عرض كردم- در مسير هماهنگى روح ما باشد، روح ما پرواز كوچكى با روح حسينى بكند، ذره‏ اى از همت او، ذره‏ اى از غيرت او، ذره ‏اى از حريّت او، ذره‏ اى از ايمان او، ذره‏ اى از تقواى او، ذره ‏اى از توحيد او در ما بتابد و چنين اشكى از چشم ما جارى شود، آن اشك هرچه دلتان بخواهد قيمت دارد.

اگر گفتند به‌اندازه يك بال مگسش هم يك دنيا ارزش دارد، باور كنيد. اما نه اشكى كه براى شهادت حسين باشد، بلكه اشكى كه براى عظمت حسين باشد، براى شخصيت حسين باشد. اشكى كه نشانه‏ اى از هماهنگى كردن و پيروى كردن از حسين بن على باشد، بله يك بال مگسش هم يك دنيا ارزش دارد. خواستند كه هميشه مردم اين مكتب عملى را ببينند.»(ج17،ص112)

استاد در ادامه به موضوع مهم تقصير و مسؤوليت خواص و عوام جامعه مي­پردازد و هر دو گروه را در ايجاد تحريفات و نيز در مبارزه با آن صاحب نقش معرفي مي­كند.

فصل سوم كتاب، سخنراني با عنوان «ماهيت قيام حسيني» است. استاد در اين سخنراني در جستجوي تبيين مهم­ترين عوامل دخيل در قيام امام حسين(عليه­السلام) است. استاد سه عامل تقاضاي بیعت، دعوت مردم كوفه و امر به معروف و نهي از منكر را مورد بررسي قرار مي­دهد و از اين ميان عنصر امر به معروف و نهي از منكر را مهم­تر مي­داند. امام با رد بيعت، حالتي تدافعي به خود مي­گيرد و با اجابت دعوت مردم كوفه به تعاون با آنان برمي­خيزد، در حاليكه با انگيزه امر به معروف و نهي از منكر قيام امام ماهيت تهاجمي پيدا مي­كند.

استاد با نقد ديدگاه نويسنده كتاب «شهيد جاويد» معتقد است كه نبايد براي دعوت مردم كوفه سهمي بيش از اندازه قيام قائل شد. واقعيت­ تاريخي نيز حكايت از آن دارد كه عامل دعوت مردم كوفه، موقت بوده است؛ به اين معنا كه كوفيان دعوت خود را زير پا نهادند اما قيام امام متوقف نشد. و نكته ديگر اينكه سيدالشهدا خود در معرفي چرايي قيام بر عنصر امر به معرف و نهي از منكر تأكيد مي­ورزد.

فصل چهارم با عنوان «تحليل واقعه عاشورا» در ادامه سخنراني قبلي به اين پرسش پاسخ مي­گويد كه چه زمينه­ اي ضرورت قيام بر مبناي امر به معروف و نهي از منكر را توضيح مي­دهد؟  استاد به موضوع سيره و روش رهبري امت اسلامي اشاره مي­كند و انحراف از سيره و روش درست رهبري را منكر بزرگي معرفي مي­كند كه قيام امام حسين(عليه­السلام) اقدامي در اعتراض به آن و حركتي براي اصلاح آن بوده است.

«شعارهاي عاشورا» عنوان فصل پنجم است. استاد مطهري توجه به شعارهاي اباعبدالله (عليه السلام) را از اين جهت مهم­ مي­شمارد كه در آيينه اين شعارها مي­توان به انگيزه و ماهيت قيام عاشورا پي برد و نيز اينكه جهت گيري مراسم عزاداري سالار شهيدان را نيز روشن مي­كند: 

«اباعبدالله عليه السلام در روز عاشورا شعارهاى زيادى داده است كه در آن‌ها روح نهضت خودش را مشخص كرده كه من براى چه مى‏ جنگم ، چرا تسليم نمى‏ شوم، چرا آمده‏ ام كه تا آخرين قطره خون خودم را بريزم؟ و متأسفانه اين شعارها در ميان ما شيعيان فراموش‌شده و ما شعارهاى ديگرى به‌جای آن‌ها گذاشته‏ ايم كه اين شعارها نمى‏ تواند روح نهضت اباعبدالله را منعكس كند.»(ج17،ص184)

استاد در ادامه مستند به نامه­ ها و خطبه­ هاي امام حسين(عليه السلام) شعارهاي اباعبدالله را مرور مي­كند.

فصل ششم شامل هفت سخنراني به تبيين «عنصر امر به معروف و نهي از منكر در نهضت حسيني» اختصاص دارد. استاد در اين مجموعه سخنراني به جايگاه امر به معروف و نهي از منكر در قيام عاشورا اشاره مي­ كند و آن را مستند به كلام سيدالشهدا مهم­ترين عامل در شكل­گيري قيام مي­داند.

استاد در ادامه به وضعيت تأسف­بار جامعه اسلامي در رابطه با اين فريضه مهم اشاره مي­كند:

«انصافاً در ميان ما شيعيان نيز اين مطلب خيلى کوچک‌شده است تا آنجا كه چند قرن است كه درباره امر به معروف و نهى از منكر در رساله هاى عمليه مطلبى نمى‏ نويسند. تا آنجا كه من ديده‏ ام، در ميان رساله‏ هاى عمليه آخرين كتابى كه اين موضوع را مطرح كرده جامع عباسی شيخ بهايى است كه تقريباً مربوط به سه و نیم‌قرن پيش است. ديگر بعدازآن، اين موضوع حتى از رساله‏ هاى عمليه هم به طور کلی حذف شده است، درصورتى كه امر به معروف و نهى از منكر مثل نماز و روزه است، نبايد دفن شود… امر به معروف و نهى از منكر موضوعى نيست كه از بين برود؛ هميشه وجود دارد و بايد در رأس مسائل قرار گيرد، هميشه بايد مطرح شود تا آن را فراموش نكنيم.»(ج17،ص220)

استاد مطهري در سخنراني بعدي به جايگاه و اهميت امر به معروف و نهي از منكر مي­پردازد و در تبيين شرايط آن، دو عنصر اخلاص و معنويت و نيز آگاهي را مورد توجه قرار مي­دهد.

در ادامه، «مراحل و اقسام امر به معروف و نهي از منكر» معرفي شده است. هجر و اعراض، پند و نصيحت و ارشاد زباني و  نيز اقدام عملي مراحل و اقسام امر به معروف و نهي از منكر هستند. استاد مطهري در اين سخنراني همچنين نمونه ­هايي از امر به معروف و نهي از منكر نادرست را ذكر مي­كند.

در پنجمين سخنراني درباره امر به معروف و نهي از منكر، مسئله مرز امر به معروف و نهي از منكر در مواجهه با خطرات مورد توجه قرار مي­گيرد. برخي معتقدند مرز امر به معروف و نهي از منكر آنجاست كه خطري متوجه جان و مال و آبروي آدمي گردد. در مقابل، ديدگاه ديگري نيز وجود دارد كه بر اساس آن مرز امر به معروف و نهي از منكر با در نظر گرفتن اهمیت موضوع معروف و منكر تعيين مي­گردد. گاه موضوع آن از اهميتي برخوردار است كه به خطر افتادن جان و مال و آبرو ضرورت انجام اين فريضه را از بين نمي­برد. شهيد مطهري با تفكيك «ترتب مفسده» و «ضرر شخصي» از نگاه دوم دفاع مي­كند.

سخنراني ششم از مجموعه سخنراني­هاي «عنصر امر به معروف و نهي از منكر در نهضت حسيني» با نگاهي آسیب شناسانه، كارنامه جامعه اسلامي در امر به معروف و نهي از منكر را مورد توجه قرار مي­دهد. استاد براي بررسي اين موضوع توجه مخاطب را به مظاهر امر به معروف و نهي از منكر جلب مي­كند. مجالس تبليغي، وضعيت نشر كتب مذهبي، حساسيت­ها و نگراني­هاي جامعه از مواردي است كه ارزيابي آن‌ها كارنامه عملکرد در امر به معروف و نهي از منكر را روشن مي­سازد. در همين سخنراني است كه استاد از ضرورت اهتمام به مسئله فلسطين به عنوان يك معروف مهم اسلامي ياد مي­كند.

در سخنراني هفتم شهيد مطهري از تأثير امر به معروف و نهي از منكر اهل‌بیت امام پس از حادثه كربلا سخن مي­گويد. و نيز در تكميل بحث از شرايط امر به معروف و نهي از منكر، شرط قدرت را توضيح مي­دهد.

موضوع محوري فصل هفتم با هفت سخنراني، «عنصر تبليغ در نهضت حسيني» است.

استاد در مرحله نخست به تبيين مفهوم تبليغ مي­پردازد و معنايي غير از امر به معروف و نهي از منكر براي تبليغ ارائه مي­كند:

«”تبليغ” كه در قرآن آمده است و “امر به معروف و نهى از منكر” كه آن هم در قرآن آمده است، دو مسئله جداگانه ‏اند؛ البته با يكديگر پيوستگى دارند، ولى دو مسئله هستند. تبليغ، مرحله شناساندن و خوب رساندن است، پس مرحله شناخت است. ولى امر به معروف و نهى از منكر مربوط به مرحله اجرا و عمل است.»(ج17،ص322)

استاد در ادامه از شرايط موفقيت پيام ياد مي­كند. غنا و حقانيت محتواي پيام، شخصيت پيام­رسان، ابزار پيام­رساني، كيفيت و روش پيام­رساني، مؤلفه­ هايي هستند كه در موفقيت تبليغ مؤثر هستند. استاد ذيل هر يك از عناوين ياد شده توضيحات لازم را ارائه مي­نمايد.

همچنين در يكي از سخنراني­هاي همين مجموعه با عنوان «حادثه كربلا، تجسم عملي اسلام» از ظرفيت­ هاي تبليغي حادثه عاشورا ياد مي­كند. به اعتقاد استاد: 

«اساساً خود اين حادثه، تمام اين حادثه تجسم اسلام است در همه ابعاد و جنبه‏ ها؛ يعنى راز اينكه اين حادثه نمايش پذير و شبيه پذير است، اين است كه تجسم فكر و ايده چندجانبه و چند وجه و چند بعد اسلامى است؛ همه اصول و جنبه ‏هاى اسلامى‏ عملاً در اين حادثه تجسم پيدا كرده است؛ اسلام است در جريان و در عمل و در مرحله تحقق….»(ج17،ص379)

استاد در تعبير ديگري آورده:

«وقتى بخواهيم به جامعيت اسلام نظر بيفكنيم بايد نگاهى هم به نهضت حسينى بكنيم. مى‏بينيم امام حسين عليه السلام كليات اسلام را در كربلا به مرحله عمل آورده، مجسم كرده است.»(ج17،ص382)

استاد در ادامه نمونه­ هايي از انعکاس تعاليم اسلامي در حادثه كربلا را ذكر مي­كند.

استاد مطهري در سخنراني بعدي به بيان نقش اهل­ بيت سیدالشهدا در تبليغ نهضت حسيني مي­پردازد. استاد در پاسخ به اين سؤال كه چرا امام حسين(عليه السلام) اهل­ بيت خود را به همراه برده است؟ اين نكته را بيان مي­كند كه حضرت سیدالشهدا براي اهل­ بيت خود نقش و رسالت تبليغي قائل بوده است. استاد در ادامه به تبيين اين نكته مهم مي­پردازد كه در جامعه بايسته اسلامي، زن و مرد هر دو صاحب نقش و مسئولیت هستند. از نگاه استاد مطهري، قيام عاشورا اين مسؤوليت توأم را به خوبي نشان داده است.

 در بخشي از سخنراني آخر، از شرايط مبلغ و نیز از تأثير تبليغي اهل ­بيت امام در مدت اسارتشان سخن گفته‌شده است.

4.2/5 - (223 امتیاز)

23 در مورد “دانلود کتاب حماسه حسینی مطهری”

  1. لعنت برکسانیکه امام حسین ع را خوار وضعیف نشان میدهند تحریف کربلا بزرگترین ظلم تاریخ بر امام حسین ع است

  2. با سلام و احترام..ممنونم از لطف و همت حضرتعالی..اجرتان با حضرت اباعبدا… الحسین ع

  3. با سلام و احترام..ممنونم از لطف و همت حضرتعالی..اجرتان با حضرت اباعبدا… الحسین ع

  4. امیر رستمی

    باتشکر وسپاس از زحمت ولطف شما .انشالله خیر وبرکت بیشمار برای این کار در دنیا وآخرت برایتان منظور شود

  5. سلام
    کتاب حماسه حسینی بسیار عالی بود. ارزش نشر این کتاب بسیار بالاست و قطعا پاداش عظیمی از خود امام حسین (ع)خواهید گرفت.
    برقرار باشید و سربلند

  6. آقای اکبر معزی ( آموزگار )

    فایل در برنامه polaris office احتیاج به پسورد داره ولی تو برنامه های دیگه pdf viewer باز میشه
    سپاس از لطفتون

  7. این پنجمین سایتیه که دارم این کتاب دانلود میکنم
    حداقل اگه کپی میکنید رمزش رو هم بزارید…

    1. میر مهدی جعفری

      سلام
      لینک ها به صورت PDF هستش و نیازی به پسورد نداره
      موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *